Hop til indhold

Hvordan kombinerer man ultraløb med familielivet?

Et interview med Peter Jensen

Mange ved at det kan være svært at finde tid til træning, når det samtidig skal passe ind med arbejde og familielivet. Vi har talt med ultraløber, familiefar, iværksætter og bankmand Peter Jensen om hvordan han finder tiden til at træne op til ultra og bejrgløb. Peters næste mål er Costa Blanca Trails (100km), så der skal findes tid til at få nogle kilometer, samtidig med at familien skal passes og han i øvrigt også er ved at lancere ny webshop, Runup.dk (bliver lanceret i november).

Fakta om Peter Jensen

Beskæftigelse: Deltids løbecoach, medejer af Runup.dk, med bror Morten, (webshop lanceres i november), løbecoach og løbsarrangør under samme tag. I min ”fritid” er jeg deltidsansat i Spar Nord i Køge

Famile: Gift med Maj-Britt og har børnene Kristian på 7 og Emilie på 2

Største løbeoplevelse: At gennemføre CCC i 2016 som første 100+ km og løbe ind over målstregen med Kristian i hånden, samt sejren på 50 km til Hammertrail i 2018.

Træningsmål: Costa Blanca Trails 100 km til november og forhåbentlig UTMB i 2020.


Hvornår begyndte du på trailløb og ultraløb, og hvordan kom du ind i det?

Jeg begyndte at løbe trail i 2011. Jeg stod lidt i et dilemma i 2011, efter at have løbet Berlin og Copenhagen Marathon. Skulle jeg forsøge at løbe hurtigere på Marathon eller længere distancer. På dette tidspunkt eksploderede trail og ultrasporten i Danmark og jeg blev hurtigt forelsket i det fede ved at løbe trail.

Hvordan ser din træning ud på en uge?

Som uddannet løbecoach burde der jo nok hver uge ligge et nøje tilrettelagt program på køkkenbordet, men jeg må erkende at et liv med coaching, opbygning af runup.dk, deltidsarbejde i bank og familie, ikke gør det muligt at være så struktureret som man kunne ønske sig det. Derfor har jeg i efteråret forsøgt at holde et fornuftigt antal kilometer i trailskoene og uge for uge øge mængden med de her ca. 10%. På de kortere ture lægger jeg så lidt tempo, intervaller og fartleg ind, så der er en portion kvalitet i træningen også. På den måde forsøger jeg at ramme en progression og fordeling i min træning, som gør at min træning gerne skulle udvikle sig i den rigtige retning.  

Hvor mange timer bruger du på træning om ugen?

Jeg bruger mellem 10-12 timer på træning om ugen, fordelt på kortere ture i hverdagene og længere mængdeture i weekenden.

Supplere du din løbetræning med anden form for træning?

Jeg laver en lille smule styrketræning og smidighedstræning. Det forgår begge dele hjemme i stuen og er 3-5 styrkeøvelser og 5-8 smidigheds- og udstrækningsøvelser, som kan laves enten inden børnene er stået op, når de er gået i seng, eller hvis konen ser fjernsyn.

Hvordan balancerer du træning til ultraløb med arbejde og familielivet?

Det med at skabe balance er nok den sværeste del af det at være ultraløber og måske også den allervigtigste. At være ultraløber og bruge mange timer på træning i fritiden, kræver rigtig meget planlægning og meget struktur. Det vi har gjort hos os, er at vi hver søndag aften eller mandag morgen i bilen på vej på arbejde løber ugen igennem, herunder træningen. Når ugen er løbet igennem, ved begge hvad der kan forventes af den pågældende uge. Jeg forsøger ofte at træne på de samme tidspunkter på ugen og gerne hvor det generer familien mindst muligt. Større løb, ture og rejser er dog planlagt lang tid i forvejen, så begge har godkendt løbet og herunder også træningen hertil. I vores familie gælder den regel at når løbet er accepteret, så er træningen det også. Ellers giver det ikke meget mening at løbe løbet.

Derudover er min hobby som ultraløber gået hen og blevet vores lille familieprojekt, forstået på den måde at min familie ofte er med til løbene og hepper, hjælper i depotet og klapper ved målstregen (eller samler mig op hvis det går helt galt 😉 ). Løbene er om sommeren planlagt i sammenhæng med sommerferien, så vi tager i bjergene og hygger og løber og så videre på badeferie og restituerer. Det har medvirket til at min kone også er begyndt at løbe trail og Kristian på 7 elsker at vandre med far i bjergene og gerne vil sælge huset i Danmark og flytte til Chamonix, for som han siger, så er bjergene meget større der end i Danmark og tjaa, det kan man jo ikke være uenig med ham i 🙂

Hvilket tip vil du give til andre løbere som har en presset hverdag med familie, arbejde og træning?

Det vigtigste råd jeg kan give, er at få taget snakken med konen / familien og få dem med på vognen. Jeg tror det er rigtig vigtigt at få fortalt hvad det er vi går og laver og hvilken passion der brænder inden i os ultraløbere, for det kan være rigtig svært for mange at forstå hvorfor man vil og skal lægge 10-12-15 timer om ugen på træning og hvorfor man synes det er sjovt at løbe 100+ km i bjergene og smadre sig selv igen og igen, når de ikke selv er der. Det har virket for mig at ”lukke” min kone ind i trail og ultra universet og få hende til at se hvad det giver mig, som menneske, løber og ægtefælle, at løbe trail og ultra. På den måde er hun blevet min nærmeste sparringspartner og coach og den der losser mig i r…. når der er brug for det.

Hvad er dit næste store løbeeventyr og hvordan får du den træning til at hænge sammen med familielivet?

Mit næste store løbeeventyr er forhåbentlig UTMB næste år. Inden da har jeg planer om at løbe Costa Blanca Trails 100 km og Trans Gran Canaria 120 km. Men det langsigtede er UTMB i 2020.

Der er ingen tvivl om at der i forhold til træningen og specielt mængden, skal holdes et ø-råd, hvor træningen skal diskuteres godt igennem, men igen ud fra devisen om at når der er sagt ok til løbet, så er der sagt ok til træningen. Så det bliver et år fyldt med struktur og planlægning, så det rammer familien mindst muligt, men så ved jeg også at når det brænder på og dykkene i motivationen kommer, for de vil komme over en så lang periode, så står hun klar med et los i r…., så jeg kommer afsted alligevel. For som hun så fint sagde det sidst ”Nu har vi ofret så meget tid på dit løberi, så skal du f….. ikke bare droppe det nu!!” Og så var jeg ude af døren 🙂

Mange løbere har som regel deres lange tur enten lørdag eller søndag, hvordan får du din lange tur passet ind i familielivet med en kone og to små børn?

Lige nu løber jeg mine to lange ture lørdag morgen og søndag fra ca. 11.00-14.00. Lørdag morgen kører jeg et sted hen hvor jeg får mange højdemeter. Det kan være Fruens Plantage, Hersted Høje eller på de gode dage Møns Klint. Her står den ofte på ”idiot” arbejde og mange gentagelser op og ned. Jeg kører afsted så tidligt som muligt, så det ikke tager mere tid fra børnene end højst nødvendigt.

Søndag er turen lagt midt på dagen, da der er gymnastik med den lille om morgenen og så passer det med hendes lur midt på dagen. Så på den måde igen med det udgangspunkt at det skal være til så lidt gene for familien og noget vi har aftalt i fællesskab. Turene her er ofte løbet hjemmefra og som en langtur uden de store højdemeter, men ligeså meget for at få mange km i benene.  


Vi ønsker Peter rigtig mange gange held og lykke med hans kommende løb. Hvis du ønsker at følge Peter, så kan du finde ham på Facebook, hvor du helt sikkert også kan finde noget om hans kommende løbsoplevelser og løb han arrangere.

Kategorier

Uncategorized

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: